Duurzame  Waterbouw

Veiligheid eerst

De VCA-norm (VGM Checklist voor Aannemers) is voor ons een middel om aan te tonen dat wij aan specifieke veiligheidseisen voldoen. De VCA-norm bestaat voor ongeveer 60% uit onderwerpen die ook in de Arbowet zijn vast gelegd, enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Beleidsverklaring;
  • Risico- Inventarisatie en -Evaluatie;
  • Voorlichting en instructie;
  • Persoonlijke beschermingsmiddelen;
  • Periodiek keuren van materieel en middelen;
  • Aansluiting bij een Arbodienst;
  • Melden en registreren van ongevallen.

De VCA-norm is integraal onderdeel van ons operationeel proces.

Gerecycled hardhout

Sinds 2014 zijn wij gecertificeerd voor FSC (Forest Stewardship Council, www.fsc.nl). Met dit certificaat kunnen wij onze opdrachtgevers garanderen dat voor onze waterbouwwerken alleen gerecycled hout wordt gebruikt. Door het toepassen van gerecyclede materialen willen wij bijdragen aan het behoud van bossen wereldwijd.

Bij onze projecten komt er regelmatig goed bruikbaar hardhout vrij, zoals meerpalen, dukdalven en steigerdelen. Het gedeelte van het hout dat zich onder de waterspiegel bevond is bijna altijd in zeer goede staat.

Maar ook het gedeelte boven de waterspiegel is voor ons waardevol. Dit kunnen wij bewerken en opnieuw inbrengen in het bouwproces.

Een aantal voordelen van gerecycled hout op een rij:

  • Minder belastend voor het milieu omdat er geen bomen gekapt hoeven te worden. Daarnaast is zwaar transport over lange afstand niet meer nodig, hierdoor is er aanzienlijk minder CO2 emissie.
  • Gerecycled hardhout heeft in veel gevallen een langere levensduur dan nieuw hardhout. Hiervoor zijn een aantal oorzaken aan te geven, waaronder: oud hardhout heeft een langere groei- en droogperiode doorgemaakt. Hierdoor is de vezelstructuur dichter en dus harder! Ook is het oude hardhout beter ‘doorgewaterd’. Door middel van deze natuurlijke impregnatie is het hout voor lange tijd perfect geconserveerd.
  • Het gebruik van gerecycled hout levert gemiddeld een kostenbesparing van 60%.

Watertransport over de gracht

Bouwwerkzaamheden leggen vaak veel druk op een al overbelaste infrastructuur in de binnenstad. Denk hierbij aan wegblokkades, verwijderen van obstakels zoals verkeersverlichting en verzakkingen van huizen door trillingen.

PK Waterbouw heeft speciale schepen ontwikkeld voor (zwaar) transport over het water. In deze zo genoemde “Ruimschuiten” kunnen zowel graafmachines, heiwerktuigen, heipalen, damwanden als grote ladingen zand en puin vervoerd worden.

Ons concept voor transport over het water zorgt voor minder CO2 emissie in de binnenstad.

De overslag van materialen vindt namelijk plaats buiten de milieuzone, hierdoor wordt de leefbaarheid van de binnenstad niet nadelig belast. Een aantal voordelen op een rij:

  • Geen CO2 emissie meer in de binnenstad, dit bevorderd de leefbaarheid;
  • Geen nachtelijke transporten meer of verwijderen van obstakels, waardoor minder kosten;
  • Geen wegblokkades meer, waardoor een betere verkeersdoorstroming en minder overlast.

Elektrisch transport

PK Waterbouw realiseert momenteel twee elektrisch aangedreven sleep- & duwschepen. Deze innovatie sluit naadloos aan bij de doelstelling van gemeenten om de uitstoot van CO2 en fijnstof tot een minimum te beperken.

Door onze elektrisch aangedreven schepen te combineren met onze ruimschuiten bieden wij een uniek concept waarmee mens en milieu in de binnenstad minimaal belast worden.

Certificering

Liever duurzaam

Neem contact op

Gedempt Hamerkanaal 10

1021 KM Amsterdam

Telefoon: 020 6360805

KVK: 34136987

BTW: 80.89.476.92.B01

E-mail: info@pkwaterbouw.nl