Emissievrije Krachtpatser gaat stedelijke kades herstellen

Het nieuwste emissievrije werkvaartuig van PK Waterbouw, met de passende naam Krachtpatser, is gedoopt. De partijen die drie jaar lang werkten aan het project verzamelden zich in de regen op de scheepswerf Boxce, precies tussen Delft en Rotterdam, om het schip te water te laten.

 

De Krachtpatser wordt te water gelaten bij Scheepswerf Boxce. Foto’s Robin van den Bovenkamp

 

‘Wij noemen het een drijvend werktuig’, grapt André Krijger van PK Waterbouw in zijn speech op de doopceremonie donderdag 9 maart. Het werktuig bestaat uit twee pontons en vormt een geheel van 20 meter lang en 4,25 meter breed. Geschilderd in fel geel en blauw. Op een rood bordje met een gewichtheffer staat de naam van het werktuig. Een brug verbindt de twee pontons.

De Krachtpatser gaat binnenstedelijk kadeherstel doen in Amsterdam, voor het project Kade 2.020. ‘We zijn ontzettend trots om te werken aan een innovatie voor de gemeente Amsterdam’, aldus projectmanager Stephan Laaper. ‘De stad heeft 200 kilometer aan historische kademuur, en die is niet zo goed onderhouden.’ Daar heeft de projectmanager gelijk in, want in recente jaren stortte al meerdere keren een Amsterdamse kadewal in. Met als voornaamste voorbeeld het instorten van de Grimburgwal in het centrum van Amsterdam. De gemeente heeft vanaf 2023 jaarlijks ruim 40 miljoen euro nodig om achterstallig onderhoud aan bruggen en kades aan te pakken.

Jarenlange expertise

Het nieuwe vaartuig van PK Waterbouw zou daarbij een oplossing kunnen bieden. Het Amsterdamse bedrijf won in 2019 de inschrijving om kadeherstel uit te gaan voeren. ‘En dit is een revolutionair schip om dat te gaan doen’, straalt Laaper trots. De Krachtpatser kan betonelementen tot 25 ton invaren. Daarnaast is het gebouwd met de Amsterdamse grachten in gedachten. ‘Er zijn daar 1300 bruggen en geen een is hetzelfde’, schetst Krijger. ‘Je hebt verschillende breedtes en dieptes, en strenge controles op de maatvoering. Een kraan ging dus niet lukken. Maar gelukkig hebben wij jarenlange expertise op deze kanalen.’

 

Het naambordje van het drijvende werktuig wordt onthuld.

 

Krijger noemt het ontwerp voor de Krachtpatser ‘een slim plannetje’. Zó slim, dat het schip snel kadeherstel kan doen zonder bomen te beschadigen. En ook nog eens emissievrij. De sleep- en duwboten die het vaartuig besturen, hebben een accupakket aan boord. Met een kabel vanuit dit pakket naar de pontons, heeft de Krachtpatser genoeg stroom om al zijn werkzaamheden uit te voeren.

Doop

De Krachtpatser werd gedoopt door de dochter van Krijger. Met een harde klap kletst de champagnefles kapot op de zijkant van het vaartuig. ‘Kijk uit voor de verf!’, roept de schilder lachend. Daarna wordt het vaartuig kort gedemonstreerd met de duwboot Makita, en kan het schip na een lange ontwikkeling eindelijk aan het werk.

De realisatie komt dan ook erg dichtbij. Kade 2.020 is al gestart met herstel aan de Lijnbaansgracht.

Bron: www.Schuttevaer.nl