Binnenstedelijk bouwtransport
Met een uitgebreide vloot biedt PK Waterbouw sleepdiensten aan in de binnenwateren van Nederland. Onze sleepboten worden veelal ingezet voor het transporteren van ladingpontons, beunbakken, ruimschuiten en bijzondere transporten van woonarken/-schepen. Een deel van ons sleepmaterieel is speciaal ontwikkeld voor sleeptransporten over de grachten van de binnensteden.
Door toepassing van speciale technieken en specifieke afmetingen van onze schepen kunnen wij op plekken komen die voor andere sleepboten niet bereikbaar zijn. Hierdoor zijn zelfs de kleinste grachten in Amsterdam voor ons bereikbaar. En mocht het toch nog niet passen dan bouwen we een schip dat wel past.
Wij varen standaard onder sleepconditiën en ons team bestaat uitsluitend uit ervaren schippers. Ze kunnen snel en effectief anticiperen op veranderende situaties en begrijpen dat het te verslepen object doorgaans een aanzienlijke waarde vertegenwoordigd.
Het ontzorgen van alle betrokken partijen is niet alleen een kwestie van het juiste materieel en de juiste vaklui in te zetten. Het gaat ook om omgevingsmanagement, overzicht en direct kunnen anticiperen op de binnenstedelijke vaarwegen.
PK Waterbouw heeft één control centrum waar alle vaarbewegingen ‘live’ te zien zijn en kan hierdoor direct inspelen elke situatie die zich op het water voor doet. Door het continu monitoren van alle vaarbewegingen kan worden voorkomen dat het bouwproces onnodig stil komt te liggen. Met de flexibele Floating Traffic Control units kunnen er snel alternatieve vaarroutes worden geboden waardoor niemand stil komt te liggen.
Transport bouwmaterialen
Onze vloot is enorm divers en met de focus op bouwtransport werken wij met grote krachtige boten voor het verplaatsen van ruimschuiten, pontons, duwbakken en dekschuiten van 25 tot 300 ton.
Voor bouw- en bijzonder transport bieden wij:
- Bouwhub Citydock voor op en overslag buiten de binnenstad direct naast de A10
- Logistiek & planning voor het transport over water naar bouwlocatie.
- Bundelen en overslag bouwmaterialen
- Transport personeel.
- Coordinatie en planning- van leverancier tot bouwlocatie
- Track en trace van logistieke stroom en materieel
Bijzonder transport
We hebben veel ervaring in het slepen van bijzondere vrachten. Bijzondere vrachten vragen iedere keer weer om een nieuw plan. Onze expertise ligt juist daar waar flexibiliteit, vakmanschap en innovatie samenkomen. Onder bijzonder transport verstaan wij het slepen van woonschepen of extreem zwaar materiaal, grote ladingen en bijvoorbeeld hijskranen.
Specialistisch transport
PK Waterbouw werkt met grote traditioneel aangedreven dieselmotoren maar voor de binnenstad ook met speciale, elektrisch aangedreven sleepboten. Ook loopt er een innovatieproject waarin getest wordt hoe een waterstofaandrijving kan worden benut in de waterbouw.
Geldersekade
Twee keer per week voerde er een schuit met verse bouwmaterialen naar de Geldersekade in Amsterdam waar M.J. de Nijs een hotel bouwde. Bijna alle spullen werden over het water aangeleverd. Ongekend in de burgerlijke en utiliteitsbouw, stellen experts. “Het geeft heel veel rust bij de uitvoerder. En rust betaalt zich uit in kwaliteit.”
In een schuit van 15 bij 3 meter passen minimaal zestig pallets (maximaal negentig). In een vrachtauto passen 10 tot 20 pallets. De boot kan een gewicht tillen van 80 ton. Aan de kade mag er maar voor 10 ton aan gewicht staan.
Varen brengt onverwachte voordelen met zich mee: op zo’n schuit passen langere prefab elementen. Maar in de hoogte ben je wel beperkt: de spullen moeten onder de brug (3,5 meter hoog) passen.